churp

03 February 2012

Kenangan Lalu...

"Dah sampai, ini lah tempat nyer". Bapak gua mengejutkan gua yang sedang lena tido.

"Ha? Ini ke, buruk je  tempat ni. Biar betol, sunyi je". Gua membalas dengan nada yang nak tak nak je.

"Dah2, turun pergi pejabat. Daftar sekarang. Ko tu da la lewat daftar". Kate ayah gua sekali lagi. Mak gua pun menganggukkan kepala tanda setuju dengan ape yang bapak gua katekan.

"Bukan sengaja nak daftar lambat, tapi ayah kawan gua yang daftar kan anak die lambat, so gua follow la. Lagi pun gua tak pernah suke nie". Bentak ati kecil gua. Heheheee

Gua pun dengan berat hati, pergi la mendaftar diri gua yang lewat tu.

"Sume dah siap dik, bilik adik 2B2 ok". Kate kerani di pejabat tu dekat gua.

"Ape kejadah nyer 2B2 tu? Ni yang gua malas nie". Ati kecil gua berkate2.

Lalu kerani itu pun memanggil seorang pemuda dan menyuruh die menunjukkan bilik 2B2 itu.

************************** 

"Ok pakcik and makcik, nie r bilik 2B2, ini loker nyer dan ini katil die". Kate pemuda itu kepada mak bapak gua dengan sopan sekali.

"Dik, loker nie rosak la, boleh tolong tukar yang elok sikit". Kate bapak gua dekat pemuda itu.

"Nanti saya bagitau dekat pengurus asrama ye pakcik, sementara itu, sila pakai dulu loker ini ye". Kate pemuda itu kepada bapak gua.

Maka, gua, bapak gua, serta mak gua pun mule la mengemas baju2 beserta barang2 yang gua bawak dari rumah. 

"Ok la, ayah dengan mak balik dulu, jage diri elok2 dekat sini". Pesan bapak gua dekat gua.

Sayang juga bapak gua dekat gua nie. Bapak mane yang tak sayang kan anak nyer ye tak. Dah la gua anak lelaki tunggal. Hehehee.

"Nah duit RM50 nie, gune elok2, jangan bazir beli benda bukan2". Pesan mak gua buat kali terakhir before diorang pulang ke rumah.

Beliau amat paham dengan sikap gua yang taksub untuk membazir nie. selalu sangat beli benda bukan2. Heheheeee

Lalu, mereka pun menaiki kereta dan semakin hilang dari pandangan. Sikit demi sikit, bayangan mereka terus hilang. Heheheeee

Bersambung....

************************

Tepat tanggal 2 Februari 2012, sudah 5 tahun berlalu buat kali pertama gua menjejakkan dekat Sekolah Menengah Sains Alam Shah, Kuala Lumpur (ASiS). Pelbagai pengalaman suka dan duka selama 2 tahun gua tinggal di sekolah yang gua katekan agak keramat itu.

Sekolah yang agak buruk dan ditambahkan dengan sume pelajar lelaki adalah satu yang membuatkan suasana sekolah lebih meriah daripada biase. Tak ade rase malu antara pelajar lelaki dengan lelaki yang lain. Kalo malu gak, nasib korang la. Hahahaaaa.

Hidup diasrama pada mula nyer memang agak tertekan, dunia berubah secara total. Sume kene buat sendri. Tak ade bantuan dari sesape pun, tak ade kuli pun nak wat sume keje korang. Kalo malas, bayar je sape yang sanggup. Duit kan segala nyer. Hahahahaaa



Cukup la pengalaman first day gua datang dekat Asis. De mase lagi, gua sambung k. Chow

p/s: 5 tahun adalah satu tempoh yang sangat lame, kalo kawen, mau de 3-4 anak. heheheeee

Tamat sudah cerita gua. Sekian !

No comments: