churp

24 March 2012

Nostalgia !!

Malam sabtu punyer cerita...


Disebabkan gua selalu sangat duduk diluar, so jarang sekali gua dapat balik rumah. Jika dulu time gua form 4 ngan form 5, sebulan sekali je boley balik rumah. Tu pun kalo boley balik la, kalo la ditakdirkan sorang student tu buat onar dekat asrama gua. Sia sia je bulan tu tak boley balik. Sumpah gua bengang kalo kejadian sebegitu terjadi. Dah la gua suke balik, sesuka ati je die wat hal sampai satu batch tak ley balik. Nyirap giler giler la time camtu. Sian gak la member member gua yang da plan awal awal nak tido masjid mane kalo diorang dapat bermalam kat luar nanti. Orang rumah jauh, memang camtu la. Masjid masjid tu da cam kire rumah diorang gak la. Heheheheheee

Part outing tak payah cakap la, same je sebulan sekali gak ley outing. Kalo outing pun bukan wat pe pun. Jalan jalan dekat Jusco Maluri tu dalam sejam dua je pon. Tapi time nak balik, kene la tunggu bas yang giler lame sampai dua, tiga jam. Panas je ati time nak tunggu bas tu, die ingat gua datang Jusco tu semate mate nak tunggu bas ke ape. Adoii !! Tensen gua. Nasib baek la tiket die singgit je sebab gua student. Kalo harga die due inggit, naek teksi la gua jawab nyer. Teksi dalam lapan inggit kot. Gua pun tak pasti sebab tak pernah naek pon. Tapi kalo naek empat orang, sorang kene la bayar sorang due inggit kan. Simple math. Very very easy. Hahahahahahaaa. Disebabkan kene bayar due inggit tu la gua menggambil keputusan menunggu bas yang lame tu dari naek teksi. Gua bukan kedekot okey, gua nie student, mane ade duit banyak nak bayar tambang teksi nie. Serius gua tak kedekot. Heheheheheeee.

Berbalik dengan cerita gua. Memandangkan gua jarang sangat sangat tak balik, dulu sebulan sekali, bile da belajar jauh ke utara nie, makin jarang la balik, satu semester due kali je gua balik. Tu pun kene mintak encik emak supot tiket gua. Kalo tak supot, memang gua tak balik la. Yang nie pun bukan sebab gua kedekut, tapi sebab bajet gua untuk balik umah hanya ada sekali je. Tu pun time cuti akhir semester. Mahal sangat tiket pergi balik umah gua, mana gua boley tahan kalo balik selalu. Boley kaya raye la syarikat bas tu kalo gua balik tiap tiap minggu. Kalo camtu, biler gua nak kaye. Heheheheeee. Setakat cuti balik lima enam ari tu gua tak pandang la. Bukan tak nak balik tapi gua tak tau nak wat ape kat umah. Nak lepak lepak kat KL memang tak la, tiket pon encik emak supot, nie plak gua nak keluar merayap. Ternyata nyata la gua takde duit nak keluar buang duit kan. Hahahahaaa

Dalam gua menghabiskan cuti tu, kadang kadang gua berkesempatan la solat jumaat dekat kampung gua tu. Time tu la jumpa kawan kawan yang entah berapa tahun tak jumpa sampai name pon dah start bertukar tukar. Dari Aman ke Ramli la, Aman ke Abu la, Aman ke Zainab la. Zainab ? Eh eh, yang ni gua rase rase cam tipu je. Nampak sangat kan tipu. Hahahahahaha. Time tu gak la gua nampak pakcik pakcik jiran gua yang dah start nampak tue. Nak solat pon dah duduk atas kerusi. Sendi sendi sume dah tak larat la katekan. Huhuhuhuuuu.

Teringat time gua kecik kecik dulu, nampak diorang tu sume mude mude je. Tak de pun uban uban nie. Selalu je nak nyakat budak budak kecik cam gua nie. Cepat nyer zaman berlalu pergi, tak sanggup gua nak menghadapi ari mendatang. Sungguh mencabar cabaran untuk menghadapi masa hadapan ini. Huhuhuhuhuhu.Gua nak beremosi jap, korang jangan nak kaco. Sape kaco, gua terajang. Hahahahahahaaa.

Bile teringat time kecik kecik, gua teringat nostalgia dulu dulu. Time tu gua kecik lagi, dalam enam, tujuh tahun gak la. Kat tepi tepi rumah gua ade la rumah jiran gua. Depan rumah gua pun rumah jiran gua, belakang rumah gua pun rumah jiran gua. Pendek kate, depan, belakang, kiri, kanan tu sume tu la rumah jiran gua. Hehehehehehe. Tapi rumah jiran gua punye tepi, bukan rumah jiran gua. Dekat situ ade hutan buluh, rimau, gajah, singa, badak sumatera, sume tak ade kat situ. Kalo gua kate ade, korang kate gua tipu lak kan. Hahahahahaaa. Sekarang hutan tu dah takde la, da jadi rumah jiran gua gak. Hehehehehehee.


Dipendekkan cerita, jiran tepi rumah gua tu ade la tanam ubi dekat belakang rumah die. Disebabkan time tu gua nie perangai agak setan sikit. Gua dengan bangganyer menyabut satu persatu ubi ubi jiran gua tu tanpa rase bersalah pun. Tanpa gua sedari, satu mahluk tengah memerhatikan gua dari jauh. Mungkin kan mahluk itu dari hutan sebelah rumah jiran gua. Itu gua pun tak pasti. Nanti gua cek balik. Hehehehehe. Tengah gua bizi menyabut ubi ubi itu, tiba tiba.

"Ha, buat ape tu. Cabut ubi orang ye. Jahat ye die". Mahluk itu berkata kata.

Gua yang terkejut giler giler pada masa itu, terus berlari dan berlari dan terus masuk rumah gua dan menyorok bawah katil. Takut nyer pasal time tu, sampai nak terkencing pun gua cancel terus. Hehehehee. Actually gua bukan takut dengan suara itu, tapi gua takut kerana aktiviti gua yang celaka itu telah kantoi. Tu yang buat gua cuak giler tu. Mane tau nanti die bagitau encik emak. Abis la encik emak bagitau encik ayah. Siap la gua kene pukul sampai gua nangis nangis dengan encik ayah. Huhuhuhuhuuu. Time da cuak cuak cuak cam gitu baru la gua nak insap jadi budak baek.

"Sudah terlambat la wahai awak. Siap la nanti kene pukul, terima la pukulan pukulan itu dengan ati terbuka. Hahahahahaaaa". Hati kecil gua memerli gua.

Berani sungguh beliau mepermainkan gua. Tensen la gua time tu. Tapi last last, tak de laporan tentang kesetanan gua dibuat dan gua selamat. Betapa gembiranyer ati gua time tu. Lepas gua kantoi cabut ubi tu, berminggu minggu gua tak lalu belakang rumah jiran gua tu. Takut nyer pasal. Heheheheeee.

Bile gua teringat cite lame lame. Terase cam semalam je gua buat sume tu. Rindu giler zaman tak sekolah lagi. Tak de assingment assingment yang melambak, takde nak pikir mase depan, tak nak pikir anak bini. Time tu just pikir, ape nak buat ari nie dan esok. Tak kesah la ape pun, janji epi, dapat maen maen dengan anak anak jiran. Tak ade masalah pun. Kalo ade masalah pun, encik emak yang tolong uruskan. Sangat seronok zaman itu. Tapi sekarang gua dah besar. Zaman itu tak kan pernah kembali lagi. So nak tak nak, kene la terus kan hidup cam biase kan.

Cukup kot gua punye cerita kali nie. Penat nak tulis panjang panjang, nanti makin merepek je. Heheheheeee
Chow !!

p/s : rindu zaman budak budak dulu :(
Tamat sudah cerita gua. Sekian !

No comments: